شناسه : 11739
نویسنده : سازمان بسیج حق…
عکس

شهید محراب آیت الله محمد صدوقی

محمد صدوقی (۱۲۸۷-۱۳۶۱ش) روحانی شیعه از مبارزین سیاسی و یاران امام خمینی قبل از انقلاب اسلامی ایران و نماینده امام خمینی در استان یزد و امام جمعه این شهر بعد از انقلاب بود. در مجلس خبرگان قانون اساسی نماینده مردم یزد در این مجلس بود. وی بعد از اقامه نماز جمعه توسط عناصر سازمان مجاهدین خلق مشهور به منافقین به شهادت رسید. در ادبیات جمهوری اسلامی ایران آیت الله صدوقی یکی از شهدای محراب شمرده می‌شود. امام خمینی بعد از شهادت وی با صدور بیانیه‌ای وی را دوست سی ساله خود خواند. محمد علی صدوقی فرزند وی بعدها امامت جمعه یزد را بر عهده گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان  شهید آیت الله محمد صدوقی، در هشتم صفر 1327 (ه.ق) در شهر یزد متولد شد. دروس ابتدایی را در مکتب خانه، به پایان رساند و در 13 سالگی وارد مدرسه عبدالرحیم ‏خان یزد شد. پس از اتمام جامع المقدمات و قوانین راهی مدرسه چهار باغ اصفهان شد و یک سال بعد به یزد بازگشت.

وی در 22 سالگی (1349) به قم هجرت کرد و به دلیل فضایل اخلاقی و امانتداری به سرعت مورد توجه بسیاری قرار گرفت. در قم از محضر آیات عظام عبدالکریم حائری یزدی، سید صدرالدین صدر، محمد تقی خوانساری، محمد حجت کوه کمره‌‏ای بهره برد.

ایشان امر تحصیل و تدریس را در اولویت قرار داد و لذا به یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم مبدل شد. از جمله بزرگانی که از محضر او خوشه ‏چینی کردند، می‏توان از آیات عظام و بزرگانی چون مرحوم فاضل لنکرانی، شهید قدوسی، شهید مطهری، مرحوم محمد تقی جعفری، احمد جنتی و سید هاشم رسولی محلاتی یاد کرد.

شهید صدوقی مبارزه را از دوران رضاخان آغاز کرد، عصری که شاه عزم خود را برای نابودی حوزه علمیه قم جزم کرده بود. با ورود امام خمینی (ره) به صحنه، مبارزات شهید صدوقی هم شدت بیشتری یافت. او از فدائیان اسلام، مسلمانان لبنان و امام موسی صدر حمایت می‏کرد.

در بهمن ماه سال 1330 به یزد بازگشت و دامنه مبارزاتش را گسترش داد. این امر باعث ‏شد تا مردم یزد و شهرهای مجاور به صحنه مبارزه علیه حکومت پهلوی کشانده شوند و در وقایع پانزده خرداد و مبارزه با مظاهر فساد و تمدن منحط غربی، کشف حجاب، تبدیل تاریخ شمسی به شاهنشاهی، جشنهای هنر و ... حضوری موثر داشته باشند.

پس از پیروزی انقلاب توسط امام خمینی (ره) به امامت جمعه یزد منصوب شد. در این مدت اقدامات فرهنگی و عمرانی فراوانی انجام داد که می‏توان به تعمیر 18 مسجد، تاسیس و تعمیر 19 مدرسه علوم دینی، تاسیس سازمان‌های خیریه و بنیاد صدوق قم به مساحت 220 هزار متر مربع و ... اشاره کرد.

وی به دلیل تاثیرگذاری فراوان در جریان انقلاب، به شدت مورد خشم دشمنان انقلاب قرار داشت و چند بار نیز مورد سوء قصد قرار گرفت. سرانجام در ماه مبارک رمضان مصادف با یازدهم تیرماه سال 1360 (ه.ش) بعد از نماز پرشکوه جمعه، مورد حمله انتحاری مزدور منافقین «محمدرضا ابراهیم زاده» -اهل نائین- قرار گرفت و در سن 75 سالگی شربت وصال محبوب را سر کشید و به حق«شیخ الشهدای محراب»لقب گرفت.

انتهای پیام/

 

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.